כותב הפוסט: מאור פרנטה

ריצת ניווט היא פעולה רגלית הדורשת מהנווט לבצע את מסלול הניווט שלו בזמן הקצר ביותר. "ריצת ניווט" הוא מושג צבאי וכשאומרים אותו בעצם מתכוונים לניווט בריצה עם מפת תצלום אוויר שזהו גם סגנון ניווט נפוץ בצה"ל. למרות זאת ריצות ניווט בעולם האזרחי מוכרות לנו בשם "ניווט ספורטיבי" ואף נבדלות מריצת הניווט בעיקר בסוג המפה וזה אומר הרבה אגב!  בכל מקרה אולי אצליח לגרום לכמה קוראים (חדשים) לפתח חשק להצטרף לפעילות של ריצת ניווט או ניווט ספורטיבי.

קצת נוסטלגיה…

אני זוכר את ריצות הניווט בבוחן קצין בבה"ד 1 ולאחר מכן בבחני הכשירות שנדרשתי לעשות מדי מספר חודשים בווינגייט. הבחנים התחילו בד"כ בריצת ניווט, בהן נדרשנו לרוץ עם מדים ונעלי צבא וגם ציוד אישי ללוחם כמו: אפוד או וסט ונשק. המטרה הייתה להגיע לכמה שיותר נקודות על המפה וכך לנסות לצבור כמה שיותר ניקוד, מה שנקרא "ניווט סקור".

נקודות ציון

תחנות הניווט סומנו בטושים או בשלטים עם קודים, אגב, היום ישנן יחידות שמשתמשות בחיווי של תחנות ניווט אלקטרוניות (ואף מקבלות את השירות הזה מאיתנו). המפה היא מפת תצלום אוויר ללא שכבות נוספות בדרך כלל, כך שהמפה מופשטת ולא דורשת ניתוח מעמיק ויש להסתפק במידע הגלוי לעין בלבד. הנקודות במסלול ניווט על גבי מפת תצלום אוויר צריכות להיות נקודות שניתן לזהות בשטח בבירור, כמו פריטים מלאכותיים בולטים, פיצולי שבילים, פריטי נוף טבעיים בולטים.

נווט – דרישות תפקיד

הנווט כמו כל נווט נשען על ניסיון בניווט וגם בניסיון של קריאת מפה מסוג תצלום אוויר כמו בכל סגנון ניווט. על הנווט לתכנן את ההתקדמות שלו, לעיתים עם תכנון מקדים ולעיתים תוך כדי ריצה, לפי יכולות קריאת והבנת המפה שלו. עם זאת בניווט על מפת תצלום אוויר כמות בחירות ציר ההתקדמות הן מצומצמות, מהסיבה הפשוטה שחלק מהמפה מוסתר כמו חורשות או חלקות יער, סמטאות מוצלות וכד', מה שגורם לנווטים לוותר על המעבר באזורים לא ברורים.

אז מה זו ריצת ניווט איכותית?

קודם כל המפה היא המציאות המוכתבת לנו בניווט, ככל שנקפיד שהיא תהיה ידידותית למשתמש כך הניווט יהיה חוויה חיובית יותר. מפת תצלום אוויר היא אופציה בהחלט נחמד אך אם המקום הנבחר ממופה בשפת מיפוי ספורטיבית, בהחלט אני אעדיף אותה על פני מפת תצלום האוויר. אם בכל זאת נשתמש במפת תצלום אוויר מוטב שנוסיף עליה, קווי גובה כדי ליצור שכבה משמעותית נוספת שיכולה להשפיע על בחירת ציר ההתקדמות של הנווט. אם ניתן להוסיף שכבות נוספות כמו, גדרות, חסמים, בורות, מערות ופריטים שלרוב נסתרים בתצלום האוויר, הרי זה מבורך.

 

 

נשמע לך מעניין לארגן ריצת ניווט איכותית לחבר'ה?
ניתן להשאיר פרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם.

כיצד שמעת על עלינו?