סיבה מס' 1 – "ידע זה עוצמה" 

לא כולם מכירים את יחידת היס"ר (יחידת סריקה) בצה"ל של הרבנות הצבאית, משימתה העיקרית היא להגדיר זירה לסריקה, זיהוי ואיסוף פרטי חללים מזירת הקרב או האירוע. (תארו לכם כמה מורכב זה יכול להיות בזירה שהייתה ממולכדת במטענים או כלי משוריין שהתפוצץ). כמו בכל משימה צבאית יש תהליך סדור או חפוז שבו תיפתח מפת נייר על מכסה מנוע של ג'יפ או אולי תוקרן על מסך בחדר דיונים ושם יתקבלו החלטות כמו איך להגיע ליעד ומה צריך לסרוק, כמה זמן זה יקח ועוד. כאן תורו של רב היחידה לתת את משנתו "תרתי משמע" ולהשפיע על התכנון ואולי אף להוביל את המשימה בשטח.

בסדנת ניווט ייעודית למפקדי הכשרת הפיקוד של הרבנות הצבאית, נדרשו האנשים לנווט את עצמם תחת לחץ של זמן ותחת בקרת זמן במשימות חפוזות וגם במשימה הדורשת תכנון על מפה. רוב המשתתפים הם בוגרי קורס קצינים קרבי בצה"ל והם הולכים להכשיר את מפקדי המילואים של הרבנות הצבאית. אז בפעם הבאה שתתקלו ברב הגדוד, אל תשכחו להצדיע, כי הוא עלול להיות הרבה יותר קרבי ממה שחשבתם.

בגרסה הדתית יותר של "אם טעית לסרג'ו פנית" – הסתלק מן הספק ו- "עשה לך רב".

 

סיבה מס' 2 – תכנון

"דַּע, מֵאַיִן בָּאת וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ"

לפני יציאה לשטח ולא משנה אם זה שטח פראי, פארק טבע ואפילו סיור בתוך העיר, אנו תמיד נבצע תכנון כלשהו. תכנון יכול להיות להתחיל ולהסתיים במחשבה, פשוט וטבעי כמו אינסטינקט, למשל לקחת איתנו כובע, מים ופחות או יותר להעריך את זמן ההתחלה והסיום. מצד שני תכנון יכול להיות מדוקדק ועשוי לפרטים ואף כולל התייחסות לסוג השטח, מזג האוויר, רמת הקושי של המסלול, רשימת ציוד, מפה כמובן, סיפור דרך עם מקטעי זמן ומסדר ציוד כמו בצבא. אגב צבא, בפעילות מבצעית (ולא רק) התכנון כולל ניבוי תרחישים לא מתוכננים (בלת"מים) שיש לתת להם מענה, בטרם הכוח יצא לפעילות.

ניווט הוא פעולה שתכליתה להגיע מנקודה לנקודה, בין אם תכננו את מסלול הניווט על מפה או ב- ג'י.פי.אס, למסלול יש משמעויות שיש לתת להם מענה בתכנון המסלול וכדי לתכנן טוב, צריך לדעת לקרוא את המפה (מפה הנייר או המפה באפליקציה) ולהבין מה צפוי לנו בשטח באמצעות הניסיון שצברנו. 
בניווט ספורטיבי למשל, נדרש הנווט/ת לבחור את ציר ההתקדמות שלו תוך כדי תנועה ולהימנע מכמה שפחות טעויות ניווט תחת לחץ הזמן והמאמץ הפיסי – וואו זה מאתגר וכייפי. 
אז בין אם אתם מתכננים את שביל הגולן, שביל ישראל, טרק בחו"ל, להיות נווטי על בצבא או שניווט ספורטיבי מתחיל לקרוץ לכם, מוטב שתדעו מאין באתם ולאן אתם הולכים.

 

סיבה מספר 3 – ניווט מטפח מנהיגות

מנהיגות היא יכולת של פרט להוביל קבוצה אל יעד מסוים. הדרך אל היעד היא חשובה לא פחות מההגעה אליו ולכן פותחו תאוריות רבות על סגנונות ניהול ומנהיגות, כישורים וערכים הנדרשים למנהלים. האתגר הגדול בפני מנהלים הוא להגיע מנקודה לנקודה בדרך היעילה ביותר, בדיוק כמו בניווט בשטח ישנה מפה (פוליטית, עסקית ואפילו מפת נייר) ובאמצעות המידע שהמפה מכילה בוחרים את הדרך. המנהל יסחוף את אנשיו בדרך שהוא רואה לנגד עיניו לעיתים תוך הנחיות לפרטי פרטים או אפילו רק כמתווה את כיוון הרוח באירגון. חשוב לזכור שלא רק המנהל תמיד יוביל, גם איש הצוות המגלה כישורים ותחושה של אחריות יקח את המושכות לידיו וישפיע. בניווט בשטח לרוב צריך לקבל החלטות מהירות ולהתמודד מול לחץ הזמן והתנאים הפיסיים.

פגשנו בשטח 2 צוותים מפירמת רואי חשבון בינ"ל מובילה. דקות מתחילת הפעילות ראינו את הדוגמא האישית הנדירה ואת ביצועיו של המבוגר בחבורה וגם המנהל והבעלים (שהגיע לשטח לבוש בבגדי משרד) ואז היה ברור מהו מקור הרוח של אנשי הצוות נחושים, חדים ובעלי רוח ספורטיבית.

מנהלים וצוותים שבוחרים בסדנאות של נביגו הם בעצם בוחרים בדרך לא מתפשרת ומושקעת לגבש את האנשים ולהעביר את רוח האירגון במסר חזק וברור. חשוב לקחת בחשבון שאצלנו תפסידו רק דבר אחד – קלוריות!

 

סיבה מספר 4 – ביטחון עצמי

“כשאתה משנה את הצורה שבה אתה מסתכל על דברים, הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים”. (וויין דייר)

מה זה ניווט? 
שאלה הנשאלת מעת לעת בתחילת פעילות ניווט, סטטיסטית התשובה הראשונה או השניה שנזרקת לאוויר היא WAZE, לאחר מכן להשתמש במפה ומצפן והתשובה השלישית – חמישית של צדיק/ה בסדום היא: להגיע ממקום למקום.
למרות שהרוב מאמינים שהניווט או נחלתו של המכשיר, ניווט היא פעולה אולי הנפוצה ביותר שכל אדם עושה יום יום כל היום הן בעולם הפיסי. למשל היציאה ממקום העבודה לחניה זהו ניווט שמבוסס על זיכרון, וברגע שאנו מגיעים למרחב חדש המוח שלנו יוצר מפה קוגנטיבית, באמצעותה הוא עוזר לנו להתמצא במרחב הפיסי. למעשה המכשיר נברא בצלמו של האדם והאדם הוא בעל כישורי ניווט מטבעו.

כמו במרחב הפיסי כך כם במרחב המנטאלי, הניווט נמשל לדרך או למסע מיעד ליעד אותו אדם עובר בחייו ולומד מטעויות או מאירועים מעצבים. ניווט במרחב הפיסי להתמודדות של אדם מול פחד, דילמות, החלטות, לחץ, מאמץ ועוד. לא סתם נבחרו מסעות הניווט ללחם חוקם של היחידות המובחרות בצה"ל.

קרן, בחרה שאירוע בת המצווה שלה יהיה לא סטנדרטי והיא החליטה להוציא את כל חבריה לפעילות משמעותית. הפעילות התחילה שכולם חשבו ש- WAZE ברא את הניווט והסתיימה בכך שכל אחד ואחת ידעו איך להחזיק מפה ולקרוא אותה. בנוסף פעילות הניווט הבליטה את הרצון שלהם להצליח ולנצח במשימות, שום מאמץ פיסי לא הרתיע אותם וכל חוליית מנווטים/ות רצו להיות הכי טובים שאפשר, מעכשיו ניווט אינה מילה זרה והם יודעים שהם מסוגלים והכי חשוב, הניווט נצרב להם כחוויה חיובית בתודעה.

 

סיבה מספר 5 – אהבת וידיעת הארץ

"אין אהבת הארץ בלא ידיעת הארץ
ואין ידיעת הארץ בלא מגע בלתי אמצעי איתה
עם עמקיה וגאיותיה עם הריה ומישוריה
רק הרואה בעיניו הוד הזריחה מעל הפסגות
ואת משחק הפלא של צבעי השקיעה
הרואה את יפי הלילות במדבר ובהרים
יוכל לאהוב את הארץ –
לאהוב אותה אהבה של ממש"
התנועה המאוחדת

אומרים שמה שלא לומדים דרך הראש, לומדים דרך הרגליים. זה כנראה נכון ככל שמדובר באהבת הארץ וידיעתה. יכול להעיד מי שניווט בנגב שברגעים קשים וחוסר ביטחון, כמה מעודד זה היה לעצור שניה ולהרגע תחת צילו של עץ שיטה כשהרוח מלטפת ולרוקן מימייה. החוויות הקטנות האלה יוצרות חיבור מיוחד בין אדם למקום והחיבור הזה יוצר קשר אישי ואינטימי בין אדם לארץ, לקרקע ולנוף.

ניווט למשל יכול להיות חוויה מחברת בין אדם למקום לעיתים יותר מאשר סיור ארוך ומפורט. אפילו בתוך מקום מיושב. מעבר בסמטאות, בין מבנים עתיקים, המעוררים בפני המנווט התפעלות וגם שאלות לגבי המקום וההיסטוריה שלו. ניתן גם להעצים את החיבור עם תוספת ידע באמצעות כתב חידה. ניווט הוא לא רק שהות בשטח, אלא גם פעילות משימתית המעצימה את הפוטנציאל של החוויה. 

סיבה מספר 6 – התמודדות עם כישלון והקשר לניווט

"נכשלתי בכל קנה מידה" …הבנתי שאם נצליח להתרומם מעל כישלון ולצלוח אותו כשאנו חכמים וחזקים יותר – נוכל לשרוד כל דבר".  ג'יי, קיי רולינג

"I've missed more than 9000 shots in my career. I've lost almost 300 games. 26 times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed". michael jordan

דעה רווחת ונכונה שאימונים בניווט אינם רק בשביל לדעת לנווט אלא גם לצורך חיזוק החוסן המנטלי ופיתוח הביטחון בכישורים האישיים. הוא משמש למשל בקורסי הקצינים במסגרות הביטחון בכל חוגי השטח הקשורים בהובלת קבוצות וכן בחוגי הסיור למיניהם. התמודדות עם כישלונות הוא מוטיב חשוב שנמדד בהתנסויות מהסוג הזה.

מהו כישלון?
כישלון הוא מושג רחב ואפשר לחלק אותו לכמה סוגים:
טעויות – נובעות מפער בידע, סטייה מהתכנית או חוסר מיומנות. טעויות ניתן למנוע באמצעות אימון, התמדה ותשומת לב.
בעיות מורכבות – רצף של אירועים שלא ניתן היה לצפות בתהליך ולרוב מחוסר ידע והחלטות שגויות התכנית קורסת.
טעויות אינטליגנטיות – כישלונות טובים מעין גישוש, אנחנו מסתכנים ולוקחים בחשבון שהתכנית עלולה ליפול אך לומדים מהר וממשיכים קדימה עם שינויים נדרשים.

על כישלון וניווט
מה שיפה בניווט ב- 99% מהמקרים נווט חייב להגיע לנקודת הסיום, אין לו את הפריווילגיה לפרוש ולשבת במקום, בין אם מדובר בטעות קטנה או טעות גדולה, גם אם הוא מאוכזב מעצמו ומבחינתו הניווט נגמר – עדיין  צריך להגיע לאנשהו ומוטב בשלום – עדיין צריך להתגבר ולהתמודד עם הכישלון!

כל ניווט טומן בחובו כישלונות מהסוג הנ"ל, לרוב פעולת התחקור מסייעת מאוד להבין את הטעויות הטכניות וללמוד להיות טובים יותר. לעיתים התחקור יכול להוביל להתבוננות עמוקה יותר ברמה האישית. מה שעוד יפה בניווט שהוא מודל מוקטן של מסע החיים ויש בו הצלחות, כישלונות ובעיקר התמודדות מול עצמך. לכן בהתנסויות קצרות בניווט ניתן לחזק את החוסן הנפשי וגם ולדייק אמונות אישיות.

לטעות זה אנושי, לסלוח אלוהי! – אלכסנדר פופ

אולי היכולת להמשיך להתקדם למרות כישלונות קטנים כגדולים, טמונה ביכולת לסלוח לעצמנו, מתוך ההבנה שזו האפשרות לצמוח ולהמשיך להתקדם קדימה.

חשוב מאוד ללמוד להתמודד עם כישלון – כישלון הוא המפתח להצלחה!